Jak ogarnąć życie po ślubie: formalności po przeprowadzce

Targi ślubne w Hali Orbita we Wrocławiu
26 października 2017
Pójdź do ślubu w wyjątkowej sukni i pomóż innym wygrać życie!
7 listopada 2017

Zmiana mieszkania, podobnie jak ślub pociąga za sobą liczne konsekwencje – także ta natury formalno-prawnej. To, że będziecie mieszkać w innym miejscu oznacza znacznie więcej niż inny widok z okna i dogodniejszy dojazd do pracy. Pamiętacie listę rzeczy do załatwienia po ślubie oraz notkę o wymianie dokumentów? Czas na kolejne przydatne zestawienie dla przeprowadzających się!

Na początek dokumenty związane z wynajęciem lub kupieniem mieszkania.

W przypadku wynajęcia sprawa jest prosto, bo zazwyczaj ogranicza się do sporządzenia prostej umowy najmu, której liczne wzory znajdziemy w internecie. Ot, zwykła umowa cywilno-prawna, która określa co kto komu wynajmu i za ile. Często sporządza się również protokół przekazania lokalu, w którym możemy podać wszystkie szczegółowe informacje na temat stanu technicznego mieszkania, liczy kluczy itd.

Jeśli kupujemy mieszkanie dokumentem poświadczającym, ze jesteśmy właścicielami jest akt notarialny. Nie można tego cholerstwa zgubić, bo na kolejnych etapach naszego życia, może być bardzo potrzebne. Akt notarialny stanowi tytuł prawny do nieruchomości, więc będzie potrzebny w różnych sytuacjach, na przykład do zameldowania się w nowym miejscu, a także do podpisania umowy na dostawę energii.

Jeśli dokonujemy kupna na rynku wtórnym, dniu przekazania nam mieszkania przez starych właścicieli, spisuje się także stan liczników w protokole zdawczo-odbiorczym. Stan liczników będzie nam potrzebny do podpisania umów z dostawcą prądu i gazu.

cactus-2556000_1920

Co trzeba załatwić po przeprowadzce?

To jest właśnie ten moment, gdy możemy sobie przypomnieć, jak wiele instytucji posiada nasz adres i jak wiele od naszego adresu zależy!
W każdym miejscu musimy go zmienić, żeby otrzymywać korespondencję we właściwe miejsce. Od czego zacząć?

1. Bank
Fajnie by było, gdybyśmy swoje karty kredytowe, numery PIN czy wyciągi z konta otrzymywali do właściwej skrzynki, prawda? Jeśli masz konta w więcej niż jednym banku jest z tym wyłącznie więcej zabawy.

2. Operator telefonii komórkowej
Tu także bilingi mogą się przydać, chyba, że mamy już fakturę elektroniczną i problem nas nie dotyczy.

3. Ubezpieczyciel
Masz ubezpieczone auto? Fajnie. Jak skończy się polisa dokumenty powinny przecież trafiać na właściwy adres.

4. Zapisanie się do najbliższej publicznej biblioteki
Jeśli oczywiście lubisz czytać.

5. Zapisanie się do lekarza
Zmian dzielnicy oznacza często zmianę najbliższej przychodni. Lepiej zapisać się do najbliższej niż jeździć przez pół miasta.

6. Dostawca internetu i/lub telewizji
Nawet jeśli przenosisz obowiązującą umowę pod nowym adres nikt sam z siebie nie wpadnie na to, żeby zmienić adres do korespondencji.

6. Twój pracodawca
Dobrze jest także stosunkowo szybko podać adres swojemu pracodawcy, choćby po to, żeby otrzymać PIT.

7. Media
Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości czeka Cię także podpisanie umowy z dostawcą prądu i gazu.

8. Spółdzielnia mieszkaniowa
Jeśli posiadasz spółdzielcze prawo własności teoretycznie jesteś częścią wielkiej kochającej się rodziny zwaną wspólnotą. To ci ludzie, którzy co miesiąc będą zabierać Twoje pieniądze (zwane czynszem) i organizowali zebrania zarządu spółdzielni w tych godzinach, gdy akurat jesteś w pracy. Warto szybko się dowiedzieć, gdzie jest siedziba spółdzielni, w jakich godzinach przyjmuje interesantów i do którego dnia miesiąca trzeba płacić za lokal.

9. Co z zameldowaniem?
Teoretycznie nie ma obowiązku, żeby natychmiast meldować się w nowym miejscu. Praktycznie im szybciej tym lepiej, bo nie wiadomo, kiedy meldunek się przyda. Miejsce zameldowania decyduje o wielu sprawach jak miejsce do głosowania w wyborach albo adres na jaki dostaniemy mandat lub pismo z sądu.

Dużo tego wszystkiego?

Strasznie dużo. W dodatku czasami idzie gładko, a czasami jak po grudzie. Niektóre instytucje pozwalają w prosty sposób zmienić swoje dane mailowo lub telefonicznie, inne wymagają odręcznych podpisów i osobistej wizyty w oddziale.Dlatego najlepszym pomysłem jest wzięcie po przeprowadzce kilku dni urlopu na ogarnięcie wszystkich ważnych spraw.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *